Joint Health Programme

lär dig hur du kan ta hand om dina leder

lär dig hur du kan ta hand om dina leder

Att vara fysiskt aktiv är något av det bästa du – alla – kan göra för sin hälsa. För dig som lever med hemofili bidrar det till att skona och skydda leder, förbättrar ledstabiliteten, styrkan och rörligheten och hjälper dig dessutom
att behålla en hälsosam vikt.

Men det är inte alltid lätt att veta exakt vilka övningar som är bra för lederna. Eller att ta sig tid att göra dem. Därför har vi satt ihop fyra korta videor med en mängd enkla övningar alla vuxna kan göra hemma. Varje video tar mindre än fem minuter att titta på. Och övningarna? Goda nyheter! De tar inte mycket längre tid att göra.

Ta väl hand om dina leder och lev ditt liv med hemofili fullt ut. Kolla in videorna i dag.

 

Vikten av att vara aktiv

Grundläggande om leder och ledblödningar, varför fysisk aktivitet hjälper och en introduktion till hur man behandlar ledskador.

Håll dig frisk

Sex viktiga övningar som bidrar till att skydda de leder som är mest utsatta för risk. En liten insats kan göra stor skillnad för din livskvalitet!

Behandla en skadad led

Enkla råd för egenvård och övningar som hjälper till att minska svullnad, lindra smärta och påskynda läkningsprocessen.

Återhämting från en ledblödning

Vad du ska göra – och inte göra – efter en ledblödning. Tre övningar vardera för knän, armbågar och fotleder.

NP-18755-10/2021